Pavlova med appelsin, granateple og sjokolade



Hva er vel enklere å lage enn en pavlova? Og alle elsker det. Det koster heller ikke veldig mye å lage og det er absolutt ett bonus. Jeg er storfan av pavlova, spesielt med noe syrlig. Det er en god smakskombinasjon til det søte. Dette er ikke noe fancy oppskrift, jeg bruker en helt vanlig standard oppskrift som florerer her på nett. Men jeg skriver oppskriften like så greit opp her lell. 


Pavlova
6 Eggehviter 
2 ts Hvitvinseddik
4 dl Sukker
2 ts Maizena
1 ts Vaniljesukker
100 g Smeltet sjokolade

3 dl Kremfløte
5 dl vaniljekrem (1 pk ferdigkjøpt)
2 ss sukker
3 ss Sitronsaft 

Sett ovnen på 200 grader. Visp eggehvitene til hvit skum, og tilsett hvitvinseddik når samtidig. Når du kan sette bollen på hodet uten å søle er den ferdig. Tilsett resten av ingrediensene, litt etter litt mens du visper. Her kan du bruke kjøkkenmaskin eller håndvisp, det går for det samme. Den er vispet ferdig når blandingen er blank, luftig og smidig. 
Smelt sjokoladen og rør den svært forsiktig inn i røren. Skal du ha slike merker i røren, så kan du bare røre rundt 1-2 ganger. Finn frem sprøyteposer og tilsett deigen oppi den. Nå skal pavlovaen sprøytes på å posjons-størrelser på bakepapiret. Jeg beregner ca 9 stk på ett brett, men kan fort bli litt mindre enn det. Jeg pleier å sprøyte litt i høyden for at den ikke skal bli så tynn. Den hever litt i ovnen, så beregn dette på sidene. Senk temperaturen i oven til 100 grader, sett brettet på nederste rille og stek i 20-25 min. Her kommer det helt an på tykkelse og ovn, så du må ha et ekstra øye på disse. Den skal ikke være for tørr men heller ikke våt, da vil den synke sammen når du tar kaken ut. Når du tar den ut må du la den stå stille, den vil knuses hvis den ikke kan avkjøles i ro. 

Tilsett kremfløte og sukker i en bolle og visp dette til krem. Når kremen er ferdig tilsetter du vaniljekrem og sitronsaft. Voila så er kremen til Pavlova ferdig. 

På toppen av pavlova kan du bruke all slags frukter du kan tenke deg. Her kommer smak og behag inn i bildet. 

Tips
Jeg elsker det syrlige mot det søte og hvis denne kaken skulle blitt ekstra prima ville jeg tilsatt lemon curd mellom pavlova-bunnen og kremen. 

Hvis du skal bruke appelsin må du tørke appelsinbitene før du tar den på kaken. 

Når du serverer pavlova så lag gjerne en skål med frukt ved siden av, slik at gjestene kan ta mer frukt hvis de ønsker det. Dette er virkelig et bonus jeg elsker. 



Håper det vil smake. Og har du noen tips til sunnere varianter av en pavlova, skriv det gjerne i kommentarfeltet, det setter jeg utrolig pris på. Ellers så husk at du kan finne meg på instagram @sunnholdning. 

//Bettine// 

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar