Sunne sjokoladekuler på 1-2-3?


Det er onsdag, midt i uken og jeg kan til tider bli litt fysen når kvelden setter seg og jeg er godt pakket inn i pledd med en tekopp i hånda. Som regel er jeg litt skeptisk til å måtte lage noe når jeg er fysen, men den følelsen har jeg ikke med disse. Det tar toppen 15 minutter å lage og kan nytes med en gang. 

Jeg er faktisk litt usikker på tiden, jeg tror faktisk det tok meg 10 minutter å lage, men det spiller vel kanskje ingen rolle. Denne oppskriften har ikke mange ingredienser og hvis du er heldig så er det stor mulighet for at du allerede har alt du trenger i skapet. 



Oppskrift Sjokoladekuler m/havre
70g Havregryn
50g SukrinGold
10g Kakaopulver
En skvett kaffe
En skvett melk

(100g Sjokolade 70%)
(Kokosmasse)
(Kakaopulver)

Finn frem en bolle føst og tilsett det tørre. Tilsett kaffe og melk. Denne deigen skal være tørr, men allikevel være en konsistens som gjør at du kan lage kuler ut av de. 

Hva du vil dekke kulene med er helt opp til deg. Denne gangen tok jeg sjokolade og kokos, men må ærlig innrømme at de med sjokolade var best. Jeg beregner alltid 100g sjokolade uansett, dette er fordi at det er vanskelig å dekke kulene med sjokolade når det er lite sjokolade. Du kan velge å sette kulene litt i fryseren før du dekker de med sjokolade, da tørker sjokoladen fortere. 


Næringsinnhold
Jeg fikk ca 15 kuler ut av denne deigen. Generelt inneholder denne deigen 314 Kcal. Det vil si at hvis du fikk 15 kuler ut av denne deigen så inneholder en kule ca 21 Kcal. Hvis du velger å dekke kulene med sjokolade, og du bruker 100g 70% sjokolade fra freia vil hver kule inneholde ca 60 Kcal. I tillegg inneholder sjokoladekuler med sjokoladetrekk 

44 E% Fett
47 E% Karbohydrat
7 E% Protein
2 E% Kostfiber

Tips
Hvis du vil ha høyer proteininnhold kan du erstatte kakaopulver med proteinpulver med sjokoladesmak isteden. 



Prøv disse, de smaker sikkelig godt og metter enhver fysenhet, jeg lover. 
//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar