Vet du hvor mye kalorier du spiser på Mc. Donald's?


Jeg er ikke personen som spiser frivillig på Mc. Donald's. Min personlig mening er at det ikke er mat, at det jeg evt spiser er bare usunn fett og karbohydrater uten noe form for næring som vitaminer og mineraler. Igjen må jeg presisere at dette er min persolig mening. 
Jeg er den mammaen som ikke tar med sønnen på Mc. Donald's for å spise. Jeg tror han har i løpet av snart 5 år spist der 2 ganger men det skal også nevnes at han aldri ei heller har noe ønske om å spise der. Denne helgen var vi godt opptatt og vi begynte å bli svært sultne. Det nærmeste vi fant var Mc. Donald's og jeg tenkte for meg selv at jeg kanskje scorer noen mammapoeng i hans øyne hvis jeg tar han med dit for å spise noe kjapt. 

Han fikk en happy meal med kylling nuggets og jeg tok en wrap. Når vi satt oss ned for å spise oppdaget jeg arket som lå på brettet hvor maten ble servert. Et ark med nærings- og allergitabell. Jeg kan vel påstå at jeg ikke hadde så veldig lyst til å spise mer når jeg leste hva jeg spiste. 

At de har oppført en allergitabell er utrolig bra, da får personen med allergi en lett oversikt over hva som kan spises og ikke. Men jeg forstår ikke helt konseptet med å oppføre alle kaloriene i hva du spiser. Dette kan virkelig ikke være god reklame. Men hvis du har oppdaget dett skjemaet og lest litt på det, har du funnet ut at du må regne ut totalinnholdet selv. Når du bestiller en burger får du ikke bare med en burger, men pommes frites og brus i tillegg og ved å regne ut dette vil du få totalkonsumet av måltidet. 

Jeg satt meg ned i går for å regne på dette, se hvor mye vi spiser når vi er på Mc. Donald's. Jeg har tatt utgangspunkt i en burger med medium pommes frites og medium Coca Cola. Jeg vil også legge til at ketchup ikke er oppført i tabellen fra Mc. Donald's. 


Big mac
Big mac: 509 Kcal
Pommes frites: 341 Kcal
Coca cola: 176 Kcal
SUM: 1026 Kcal + Ketchup
Mc. Feast
Mc. Feast: 537 Kcal
Pommes frites: 341 Kcal
Coca cola: 176 Kcal
SUM: 1054 Kcal + Ketchup
Mc. Tasty bacon
Mc. Tasty bacon: 885 Kcal
Pommes frites: 341 Kcal
Coca cola: 176 Kcal

SUM: 1402 Kcal + Ketchup
Chicken Mc. Nuggets 9 stk
Chicken Mc. Nuggets: 402 Kcal
1 x BBQ dipp: 48
Pommes frites: 341 Kcal
Coca cola: 176 Kcal
SUM: 967 Kcal + Ketchup
Sweet chili chicken Mc. Wrap
Sweet chili chicken wrap: 571 Kcal
Pommes frites 341 Kcal
Coca cola: 176 Kcal
SUM: 1088 Kcal + ketchup 
Happy Meal (liten pommes frites og liten coca cola)
Hamburger: 256 Kcal
Pommes frites: 239 Kcal
Coca cola: 112 Kcal

SUM: 607 Kcal + Ketchup

Hvis du i tillegg til dette over, bestiller en Mc. flurry med Nonstop inneholder denne 295 Kcal. En stor Iced Frappé caramel inneholder hele 464 Kcal. 

Poenget med dette innlegge er ikke å fraråde dere å spise på Mc. Donald's. Jeg forstår at dette er billig og enkel mat og gøy for barna. Det eneste jeg vil dere skal være ops på er hva dere faktisk inntar når dere spiser der. Jeg vil dere skal være litt mer opplyst over hva dere velger å putte inn i kroppene deres og spesielt hva dere mater barna deres med. 
Jeg skal heller ikke komme med alternativer til hva dere kan spise når dere sitter på Mc. Donald's og skal til å bestille mat. Mitt forslag er å finne dette arket selv og lese selv hva dere spiser. Om dette arket med næringsinnhold og allergitabell er et salgstriks fra Mc. Donald's sin side vet jeg ingenting om, men bruk dette verktøyet til å tenke litt over hva du skal bestille når dere er der. 
I liten skrift, nederst på arket med tabellen står det følgende: 
¨Mc. Donald's frasier seg alt ansvar når det kommer til nøyaktigheten i de verdier Mc. Donald's har fått levert fra sine leverandører og informasjonen som hentes fra andre eksterne kilder.¨


Har du sette denne tabellen på Mc. Donald's? Og kikket du på den hvis du oppdaget den? 

//Bettine//  

1 kommentar:

  1. McDonalds er billig? Koster jo fort 500 kr for en familie på fire. For 500 kr kan du lage middag til samme mengde personer i to-tre, kanskje fire, dager for samme pris. Spis variert plantebasert kost. Bedre for deg, bedre for lommeboken, bedre for miljøet og, ikke minst, bedre for dyrene.

    SvarSlett