Grønnkål til middag?

Grønnkål er i vinden som aldri før og det er heller ikke så rart. Lurer du på hva du skal ha som tilbehør til middag i dag? Nedenfor får du oppskrift på grønnkål som tar ca 2-4 min å lage!

Når jeg så ferdig kuttet grønnkål i butikken var min første tanke at dette er ganske mye for lille meg og var litt redd for at det skulle bli gammelt før jeg rakk å spise det. Kålen minker i volum når du steker det lett, du kan jo bruke det til alt og smaker sikkelig godt!


Her er oppskriften jeg som regel bruker når jeg skal ha grønnkål som tilbehør til for eksempel laks, kylling eller biff. 

Grønnkål
1/2 pose Grønnkål
1 Chili
5 Hvitløksfedd
Rapsolje til steking

Finhakk hvitløk, i denne bruker jeg ganske mye hvitløk fordi den gir en himmelsk smak og jeg er storfan av hvitløk. Kutt chili i sirkler, ønsker du å ta bort frøene kan du gjøre det. Sett stekepannen på litt over middels varme og la oljen bli varm. Tilsett hvitløk og chili og la dette godgjøre seg i pannen, ca 2 min. Tilsett grønnkål og rør i det hele tiden. Hvis pannen blir tør, må du tilsette mer olje. Jeg tror jeg lot grønnkålen være i pannen i litt over 1 min. 
Voila, så er grønnkålen ferdig og den er klar til å nytes. 


Næringsinnhold
Hvis du spiser hele selv (noe jeg gjorde) inneholder den 225 Kcal og dette er så og så på grunn av rapsoljen, da 2 ss rapsolje inneholder 178 Kcal. Ellers inneholder denne oppskriften: 
82 E% Fett
8 E% Karbohydrat
7 E% Protein
3 E% Kostfiber

Igjen må jeg påpeke at inneholdet av fettet er på grunn av rapsoljen så ikke la deg skremme av det. 



Hvorfor grønnkål er så utrolig sunn
Grønnkålen blir kaldt for en supergrønnsak og det er på grunn av at den er så utrolig næringsrik. Den er svært rik på kostfiber, betakarote, vitamin E, vitamin B6, folat og vitamin C. I tillegg inneholder den tiamin, riboflavin, niacin, jern, kalium, mangan, sink og selen. 100g grønnhål inneholder 36 Kcal, 0,7g fett, 2,2g karbohydrat, 3,3g protein og 3,8g kostfiber. 

  • VIsste du at 100g grønnkål inneholder mer kalsium enn 1dl melk? 
  • Grønnkål er en god kilde til folat. Dette er et vitamin som mange av oss får i seg for lite av og er såesielt viktig hvis du ønsker eller allerede er gravid. 
  • Grønnkål inneholder mye vitamin A. Dette vitaminet er viktig for hunden, øyne og immunforsvaret vårt. 
  • Grønnkål inneholder 17 ganger mer vitamin C enn gulrot. Vitamin C er et antioksidant og er viktig for opptak av jern. 
  • I tillegg er grønnkål så full av vitamin K at du dekker dagsbehovet ditt med 600% hvis du spiser en posjon.

Du kan spise grønnkål rå i salat, i wok, dampe den, steke, bakes, juices, friteres, koke og i smoothie. Det er viktig å huske på at når du koker den eller steker den for lenge vil mye av næringen forsvinne. Det anbefales å spise den rå i salat eller smoothie, i wok eller dampe den. Når du steker den må du huske på å ikke steke den for lenge, 1 min holder i massevis. 


Jeg håper du nyter grønnkål til middag denne uken og jeg gleder meg til å utforske forskjellige måter å bruke grønnkålen på. 

btw: Hvis du lurer på når jeg legger ut innlegg så bør du følge meg på instagram @sunnholdning eller snap: sunnholdning 
//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar