Hot Sunday burger with sweet potato fries


The perfect Sunday with beer, burger & series 
I kveld tenkte jeg å dele en oppskrift som både jeg og min kjære har laget. Vi elsker å lage mat sammen og i dag ble det en burger. Selve burgeren skal han få æren for, og den ble hot og knall god. Siden jeg har sett så mye søtpotet fries rundt om i bloggverdenen så måtte jeg selvsagt prøve også. Jeg må ærlig si at dette er virkelig til å anbefale videre. 

Hot chili burger ala Morten 
400 g kjøttdeig 
2 Sjalottløk
1 hel chili uten frø
Maldon havsalt
Nykvernet grov pepper
2 ts Sriracha hot sauce 
1 Egg

Bland alle ingrediensene i en bolle og la den stå i kjøleskapet i et par timer hvis du har tid, jo lengre den får stå, jo mer smak har den. Når du skal steke denne, så del den i 4 og stek den i smør eller på grillen som vi gjorde. Ikke ha på for sterk varme, da blir den ikke ferdig stekt og brent. 


Søtpotet fries til 2 stk
1 Søtpotet 
2 ss Maizena 
Olje
salt & pepper

Denne krever litt tid, da den helst skal stå i kjøleskapet i 5-7 timer. Skrell søtpoteten og del den i fries-biter. Skyll de et par ganger i kaldt vann og deretter sett de i kjøleskapet i en bolle med kaldt vann. Her skal de gjerne stå i 5-7 timer, gjerne over natten. Sett oven på 250 grader. Legg søtpotet-bitene i en brødpose, tilsett maizena og rist godt. Når dette er godt og blandet, tilsetter du olje. Finn frem en stekeplate med bakepapir og søtpoteten på. Nå er det viktig at de får mellomrom, de skal ikke ligge inntil hverandre. Strø på med salt og pepper. Stek bitene i 10 min, snu søtpotet-bitene og stek i ytterligere 10 minutter. Her må du selvsagt se an om de er ferdig, er de svidd på kantene er de ferdig. Skru av ovnen og sett døren på gløtt. De skal fortsatt være i oven og la de stå i 10 minutter. Nå er de ferdig og klar til å spises. 


Innholdet i burgeren er selvsagt opp til deg, men jeg er storfan av avokado, løk, tomat. Denne gangen ble salaten byttet ut med ferdigposen med grønnkålsalat fra rema 1000. Det smakte helt nydelig og gav en krønsj jeg liker. 


Håper det vil smake fine folk. 
//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar