Jul og noen tips til å rekke over alt i julestria


Advent er godt i gang, nissen er tatt frem og noen pakker er kjøpt og pakket inn. Jeg elsker å pakke inn gaver. Jeg tenker nøye igjennom hver pakke, har det samme tema gjennom alle pakkene og setter av mye tid til å pakke de inn. Hver pakke er pakket inn med mye kjærlighet til de som mottar gavene. I år var jeg klar på at jeg ville ha litt rødt på innpakningspapiret og jeg fant virkelig det jeg så etter. 



I helgen har vi kost oss med pepperkakebaking og til O store overraskelse så fant vi fjøsnissen i Stokke i går. I år er det ekstra stas med jul, han har skjønt greia med nissen og jul og gleder seg så utrolig mye. Å se julen igjennom øyne på en 5 åring er noe helt spesielt og det gir så mye glede og julefølelse til meg. 

Til deg som har barn vil jeg gi en filmanbefaling, "De fem legendene". Den perfekte førjulsfilmen med nissen, jack frost, tannfeen, påskeharen og sandmannen. Det handler om å tro på nissen og alle de andre. Herlig film og jeg må si jeg liker at nissen er full av tatoveringer og grov i stemmen. 



Jeg håper dere har en herlig herlig førjulstid og koser dere masse med barna. Stress skaper bare uro for alle rundt deg, og hvis du aksepterer at du ikke får tid til alt og ikke ha dårlig samvittighet over det, vil du nok klare å kose deg mer med de små øyeblikkene og få en stressfri førjulstid. 

Mitt motto denne julen " Jeg rekker det jeg rekker og det viktigste er at O får en fantastisk førjulstid". 
Jeg skriver en liste over hva jeg skal kjøpe til de enkelte, det er utrolig tidssparende for da har jeg gavene lagret i hodet og vipps har jeg kjøpt en pakke på vei hjem fra jobb. Det hjalp mye å innse at alt kan ikke skje den siste uken før jul. Jeg kan ikke pynte juletre, bake pepperkaker, lage konfekt, kjøpe julegaver, vaske huset, pynte til jul, handle inn alt til juleuken, pynte pepperkaker og pepperkakehus, osv.. Denne listen er lang. Jeg må fordele dette utover HELE desember. Og det har vært utrolig behagelig. Barna våre tenker ikke over at vi baker pepperkaker første helgen i desember, de gleder seg over at vi faktisk gjør det. Alt må fordeles utover og det er det eneste som funker. 
En annen løsning kan være å lage en prioriteringsliste før du starter julestria. Gjør det som er viktigste for deg først og jobb deg nedover. På den måten har du kanskje ikke så dårlig samvittighet over at du ikke rakk de nederste punktene på listen, fordi du har jo allerede rukket å ta det som er det viktigste. 


Håper det var litt til hjelp for deg nå som vi er godt i gang med desember. Ha en fantastisk mandag og en herlig uke alle sammen. 

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar