God morgen julen


Å våkne opp til et barn som synger, hopper og danser er den beste følelsen. Jeg ligger stille i sengen, det snør ute (endelig) og lyset fra snøen skinner inn igjennom soveromsvinduet. Er det mer som skal til for å få en fantastisk dag?

Vi koser oss, spiller stigespill og ser julefilmer. Vi koser oss med hverandres selskap. Vi får kvalitetstid sammen, bare oss to. Finnes det noen bedre måte å tilbringe julen på? Vi har vært på middag hver dag i julen, men i dag skal vi kose oss sammen med pinnekjøtt. 

Overraskende nok er jeg ikke lei av julemat? Kan det være fordi jeg ikke har forspist meg hver dag? Kan det være at jeg ikke har vært fysen på godteri? Jeg er for at man skal kose seg i julen, det er derfor vi har jul. Jeg tenker ikke på matinntaket mitt, men mitt naturlige meg er ikke så fysen på godteri. Kanskje jeg er heldig sånn? Hvem vet, men det er deilig. Det gir kanskje rom til god mat hver dag. 

Hvis du ser på hva du har spist i julen. Tenk etter hva du har spist til hvert måltid, og deretter legger du til alt du har spist utenom. Er det rart man blir lei av julemat og det som hører til? Det tror ikke jeg. Julen handler om å spise. Kose oss ekstra. 


I dag startet jeg dagen med en herlig, velluktende kopp te og klementiner. Jeg sitter å planlegger pinnekjøttet. Denne gangen skal jeg dampe det i kjele. Jeg har blitt storfan av dampovnen vår. Men den har jeg ikke her hjemme. Min kjære og jeg er over middels glad i å lage mat, og dampovnen er til bruk nesten hver dag. Nå skal vakuum maskin bli en del av vår mathverdag og jeg gleder meg. 

Vakuum maskin + dampovn = sant. 

Ved å krydre kjøttet riktig gir en smaksbombe du ikke har sett maken til. Saften forsvinner ikke og smaken av krydder forsvinner ikke. Jeg elsker det. 



Men tilbake til denne morgenen. Det er nydelig å sysle hjemme. Vi spiller god musikk og O leker med årets julegaver. Det er så fantastisk å se at han er så takknemlig for alt han har fått. Han er strålende fornøyd og mere til. Jeg har helt siden han kom til verden vært bevisst på hva han har fått. Han er enebarn og vil alltid være det. De kan fort bli bortskjemte og det har vært i tankene mine hele veien. Han har aldri fått noen uten grunn og har bare hatt leker han faktisk leker med. Det har gjort at han tar vare på alt han har. De få gangene han får noen uten grunn er han så takknemlig. Kall meg kanskje frekk, men når O får gaver jeg vet han aldri kommer til å bruke, så bytter jeg det. Jeg bytter heller til noe han trenger eller virkelig ønsker seg. På den måten kan vi fortsette å ha det slik at han bare har det han trenger og det han leker med. Mitt tips til barn og gaver: Se på hvordan du ønsker ditt barn skal bli, vær bevisst og gjennomfør det. Barn i vår tid har mer enn de trenger og leker blir bruk, ødelegg og kast. Helt forferdelig etter min mening. 

Jeg håper dere har hatt en fantastisk jul, og at dere koser dere i romjulen. Romjulen er tiden for kos og koselighet. Kos dere
//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar