Bolle-kake med kanelfyll og vaniljekrem


I hu og hast ble det bakt en bolledeig før jeg skulle på middag. Bolledeig er noe av det enkleste jeg kan lage og denne gangen ville jeg lage noe litt annet enn det jeg pleier. 

Denne gangen ble det boller med kanelfyll og vaniljekrem. De var så gode at jeg måtte vise dere det. 

Fremgangsmåte
Jeg brukte denne bolledeigoppskriften, jeg tok å tilsatte litt honning også i denne oppskriften siden oppskriften er sukkerfri. Jeg må si at siden det er både kanelfyll og vaniljekrem i denne, er kaken uansett søt nok og du trenger egentlig ikke ha i sukker eller honning. 

Når deigen er klar, kjevler du den ut på benken. Den skal være tykk, min var sikkert mellom 0,5-1,0 cm tykk. Helt ærlig så kjøpte jeg ferdig fyll på butikken denne gangen, jeg var litt nysgjerrig på hvordan den smakte og konsistens. Den var veldig god, men også utrolig søt. Neste gang lager jeg heller selv av vita go lett margarin, sukrinGold og kanel. Rull deigen sammen og skjær stykkene ca 3,0-4,0 cm tykke. Finn frem en rund kakeform, legg bakepapir i bunn og smør litt smør/olje/formfett på siden- Begynn å legg en kanelsnurr i midten og jobb deg utover. Legg stykkene helt inntil hverandre. 


Når dette er ferdig, er det tid for vaniljekrem. Om du kjøper pose, ferdig blanding eller lager en fra bunnen av er opp til deg (i dag ble det den raske måten). Men uansett så skal du legge vaniljekremen i en sprøytepose men en rund tutt, ikke for tykk. Finn midten på kanelsnurren og stikk tutten ned her. Da er det bare å sprøyte inn så mye du ønsker. Her var jeg raus med vaniljekremen og det angrer jeg ikke på. Jeg har en ting for vaniljekrem. 


La kaken heve i 30-60 minutter og sett ovnen på 220 grader. Det er viktig at kaken står lenge nok slik at bollen i midten blir ferdig. Den må stå i 20 minutter ca, mulig litt lengre. Blir bolledeigen brent, må du kle lokket med aluminiumsfolie. 

Til slutt kler du bolledeigen med masse deilig melis. Den er så GOD *smiler*


Håper det vil smake neste gang du tenker på å lage en deilig bolledeig. 
//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar