lav-FODMAP fiskekaker


Dagens oppskrift ble hjemmelaget fiskekaker. For de som fulgte med på snapchat (sunnholdning) har allerede fått det med seg og de har nok skjønt hvor enkelt dette er. Jeg har aldri lagd dette før og var veldig spent på resultatet. 


Jeg kan også legge til at jeg har verdens mest kresne barn. Han spiser det han liker og er utrolig redd for å prøve noe nytt. En regel i huset her er at du må smake, hvis du ikke liker det så er det helt greit. Men til hans overaskelse så elsket han de (etter 15 minutter med klaging over at han ikke liker sånne fiskekaker), jeg tror han ble overrasket selv om at han likte de så godt. Han kommentar til slutt var: "Dette må vi ha mange ganger". Det gleder mammahjertet når han elsker maten jeg er så ivrig på at han skal like. Men nå kommer oppskriften. 

Oppskrift fiskekaker (lav-FODMAP)
400g torsk (fryst, firstprice)
1 Egg
2 ts Fiberhusk
Laktosefri melk til passe konsistens (evt. bruk vanlig melk)
1/2 Gulrot (finhakket)
Liten neve basilikum (finhakket)
Salt
Pepper

Rapsolje til steking

Finn frem kjøkkenmaskin, blender eller stavmikser. Torsken må være tint ordentlig. Ta torsken i bollen og bruk det redskapet du har. Dette skal bli en ordentlig farse. Når torsken er most tilsetter du egg og fiberhusk. Bland godt. Tilsett gulrot og basillikum, salt og pepper. Form fiskekakene til størrelsen du ønsker og stek på middels varme til de er gyldne. Hvis du føler de ikke er gjennomstekt kan du legge de litt i stekeovnen. Det måtte jeg gjøre nemlig og det funket kjempe bra. 


Næringsinnhold
Hele denne farsen (uten rapsoljen) hadde et innhold på 422 Kcal. Jeg fikk 7 fiskekaker ut av denne oppskriften og da inneholder hver fiskekake ca 60 Kcal. Fiskekakene inneholder også

21 E% Fett
3 E% Karbohydrat
75 E% Protein
1 E% Kostfiber

Som dere ser så inneholder fiskekakene svært lite karbohydrat og masse protein. Siden du må steke disse i fett, vil fettprosenten øke, men uansett vil fettprosenten være innefor anbefaling. 

Tips: Lag opp litt fiskekaker når du først lager. Du kan endten velge å fryse disse eller som jeg har valgt å gjøre; å bruke de til lunsj dager etter. Med en god salat er disse helt perfekt. 

Hvis du ikke trenger at disse skal være lav-FODMAP kan du tilsette finhakket løk og hvitløk for smakens del. Hvis du har kresne barn som meg ville jeg droppet dette da det blir mye smak av løk og hvitløk. 



Nyt onsdagen alle sammen, i dag har jeg den beste dagen jeg har hatt på lenge. Det er et stort pluss at det er sol og deilig temperatur ute også. 

//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar