Kjære høst


Dette innlegget er dedikert til årstiden vi nå er i. Hørsten kom like fort og brått slik den gjør hvert år. Det kom som ett sjokk etter sommeren som gjerne kunne vært lengre og litt varmere. Men det er slik at du nå er her hørst og etter å ha summet meg litt har jeg funnet sider ved deg jeg gleder meg over. 



Endelig kan jeg sitte med pledd rundt meg på kvelden å ikke bli glodd på med store øyne og de andre tenker at jeg må være gal av å sitte med pledd midt på sommeren. Jeg kan endelig tenne stearinlys i hele leiligheten for nå er det endelig mørkt nok. Jeg kan kjøpe nye typer te og glede meg til kvelden kommer. Jeg kan kjøpe nytt kosetøy som ikke gjør at jeg ser helt bomsete ut men gjenspeiler akkurat det jeg føler, jeg storkoser meg. 

Regnet kommer oftere nå, men hva gjør vel det når høsten byr på de herligste rotgrønnsakene. Rotgrønnsaker som gir det meg akkurat det jeg gleder meg til, nemlig en sikkelig grønnsakssuppe. Jeg lager masse av dette, så jeg har i noen dager fremover. Den blir bedre og bedre for hver dag som går, mer smak og en herlig duft. Å våkne opp en lørdag med regn gjør ingenting. Regn gir lyst til å være inne, ta det helt med ro med mine nærmeste. Det er ikke vanskelig å ikke ha noe å gjøre, da er det obligatorisk å bake boller eller en nyelig kake og nye den sammen under en herlig film. Her kommer også pledd inn og en stor kopp med nydelig te. Høst blir så fantatsisk på slike dager. Endelig har vi ekstra tid til å spille spill med våre barn, være nær dem og ha kvalitetsiden de fortjener. 

Høsten, du gir de nydeligste farger. De gule, orange og rød bladene, lyset som skinner i diset. Tåken som legger seg forsiktig ned på åkeren eller i fjellet. Det er nå tid for kos på hytten. Hva er vel ikke en helg uten hytten med sin familie? Vi pakker sekken og får med alle ut. En ny topp skal bestiges, bål skal brennes og pølser skal grilles. Kakao smaker bedre ute, barna koser seg og ler mens de drømmer om å se en elg på veien. Det er på denne årstiden jeg elsker å ta bilder, helst tidlig på morgenen hvis verden enda er varm men kaldere i luften. Vi nyter den siste tiden ute før snøen kommer og dekker det hele. Kvelden kommer og lam har stått i ovnen hele dagen og gjort seg klar til et herremåltid alle elsker. Vi snakker, spøker og ler mens vi spiller et spill og drikken en god vin. Vi minnes om dagen som har vært og minnene som har skapt. 

Høsten er tid for å revurdere nyttårsforsettene. Har du klart det du ønsket? Hvis du ikke har det, kan jeg gi den glade nyhet over at halve året er gått og du har fortsatt tid. Er ikke det fantatsisk å tenke på? Eller hvis du har klart det, er det på tide å finne ett nytt mål? Et mål som holder frem til 1 januar? Hva med å prøve noe nytt? Noe utenfor din komforsone? Nå er tiden inne til å gripe og gjøre det du har hatt lyst til å gjøre så alt for lenge. 



Her er mine mål for resten av 2015: 

 Fortsette den gode treningsrytmen jeg er inne i. 
 Oppdage ny musikk som gjør meg glad morgen som kveld. 
 Fokusere på ny jobb, blogg og være åpen for andre muligheter som byr seg på veien. 
 Lage god mat med høstens herligste grønnsaker. Utforske er så gøy. 
♥ Være enda flinkere med å legge bort telefonen fra jeg heter O i bhg og til han går å legger seg. O fortjener min fulle oppmerksomhet. 

Dette er min liste, har du laget din? Skriv det ned og ta den frem på nyttårsaften. Det er gøy å starte året med en mestringsfølelse og klar til 1 januar. Dette gir perspektiv over ditt eget liv og en følelse av kontroll. Ta kontroll over ditt eget liv, du fortjener det. 

Og med disse ord har jeg bare en ting å si: 
Høst, velkommen skal det være. Du er ønsket 

//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar