Eplekake, en sunnere variant


Plutselig kom det, det ble grått, vått og kaldt. Det ble høst. Så hva annen kan en gjøre enn å hente seg noen epler fra treet og lage en god og lun eplekake? Som i tillegg er sunnere og smaker godt? Jeg kan ikke tenke meg noe bedre. Neste nå må være å lage eplesyltetøy av selvplukkede epler. Jeg liker eplekake med masse epler og tok så mye jeg klarte i den. I mine øyne skal eplekake smake masse eple og masse kanel. nam..


Oppskrift liten form
40g Havremel
40g Mandelmel
2 Egg
1dl Mager kesam
80g SukrinGold
1/2ts Bakepulver
1/2ts Natron
1ts Kardemomme
1ts Kanel
1 Vaniljestang
1-2 Epler

Stivpisk eggehvite av 1 egg. Eggeplummen legger du til side, for den skal brukes etterpå. Når eggehviten er stivpisket legger du den til siden, eggehviten skal i røren til slutt. Nå skal du lage eggedosis av 1 egg, 1 eggeplomme og sukringold. Det tar litt tid å få eggedosis av surkingold, men med tålmodighet går det til slutt. Når du har eggedosis tilsetter du mager kesam, melet, bakepulver, natron, kardemomme, kanel og vaniljestang. La den gå i kjøkkenmaskinen til røren er klumpfri. Rør forsiktig inn stivpisket eggehvite. Del eplene i båter i ønsket tykkelse. Finn frem en passe form og legg et lag med eple først. Så tilsetter du røra. Siden jeg elsker epler tilsetter jeg enda mer epler nå, så mange du selv ønsker. Det er ikke fult før det renner over ;-) 

Sett eplekaken inn i forvarmet ovn på 180 grader i ca 25 minutter. Dobbelsjekk om kaken er gjennomstekt før du tar den ut. 

Denne smaker best når den er god og varm. Gjerne med is ved siden av eller noe annet godt. 



Næringsinnhold
Hele kaken inneholder 680 Kcal. Hvis du deler kaken inn i 6 kakestykker vil hvert kakestykke inneholde ca 113 Kcal. Kaken inneholder også

32 E% Fett
50 E% Karbohydrat
16 E% Protein
2 E% Kostfiber


Jeg håper dere har en fantastisk lørdag. Og jeg setter pris på om du følger meg på sosiale medier også. Det gjør meg ekstra glad på en kald lørdag som denne  
//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar