Smuldrepai med bær


I går var planen klar. Vi skulle ut i skogen, plukke blåbær og lage blåbærpai. Men hvert år skjer det samme like herlig, jeg er for sent ute. Vi fant ikke mye blåbær i år heller, men vi fant mye bringebær. Så vi forandret fra blåbærpai til bringebær- og blåbærpai. 




Jeg er storfan av å plukke det naturen gir oss og lage noe herlig ut av det. Planen var å plukke blåbær slik at jeg kunne fylle noen poser og legge det i fryseren. Men den gang ei. Kan noen svare meg på NÅR det faktisk er riktig tid å plukke blåbær? Kanskje jeg klarer å plukke på riktig tid til neste år. Tilbake til oppskriften. Smuldrepai er virkelig å anbefale, det er kjapt, enkelt og smaker utrolig godt. 



Smuldrepai 
150g Mel (bruk akkurat det du selv ønsker, jeg brukte spelt)
130g Havregryn
120g Sukker (den sukkertypen du selv ønsker)
130g Smør i terninger

1 pakke med vaniljekrem, evt lag selv
Bær av eget ønske

Tilsett alle ingredienser i bakerbollen og sett kjøkkenmaskinen. Den er ferdig når det er ferdig "smuldret", dette skal ikke være en deig. 

Finn frem paiformen. Fordel vaniljekrem utover paiformen. Tilsett bær og tilslutt topp det hele med smuldredeigen. Settes i oven på 200 grader i ca 15-20 min. Sett på 15 min først og ta den ut når paien er gylden og fin. 



Tips 

  • LInda Stuhaug har en oppskrift på en sukkerfri vaniljekrem, lag denne isteden for å kjøpe i butikken. Oppskriften finner du her.
  • Bytt ut sukker med sukringold.
  • Bruk havremel isteden for mel og bytt ut havre med malte mandler (males i blender)

Håper dere har bedre hell en meg ang bærplukking og fyll opp fryseren. Det er billigere og smaker mye bedre. Ingenting er bedre enn bær til smoothie og syltetøy igjennom hele året. 

Ha en fin helg
//Bettine//



0 kommentarer:

Legg inn en kommentar