Lets talk about: vaner


Det hører til sjeldenheten men i går lagde jeg hjemmelaget glutenfritt brød. Det luktet ufattelig godt i hele leiligheten og jeg gledet meg til kveldsmat. 
Kvelden endte utrolig koselig for både meg og O. Vi spiste brød med eple og kanel mens vi satt å lo til Emil på NRKsuper. Og mens jeg satt å koste meg forran tv'en følte jeg meg utrolig heldig. Jeg satt med gode minner fra barndommen, O koste seg masse og vi spiste sunn og god kveldsmat sammen mens vi begge satt å lo. Til ettertanke føler jeg at det er slik mat skal være, det skal være kos og samvittigheten etter et måltid skal være god. Følelsen av å sitte igjen med at kroppen har fått ca det den trenger i løpet av en dag og samtidig ha en slik opplevelse med sine barn er fantatsisk. 

Jeg håper dere setter høyt hva dere lager og hvordan dere spiser måltidet. Det er enklere å falle tilbake til gode matvaner når du husker hvor hyggelig det var. Å ha gode vaner er en pakke sammensatt av forskjellige deler. 

  • Planlegg dine middagsmåltider: hva med å sette seg ned på søndagkveld med tente stearinlys, en kopp te, god musikk og planlegge ukens måltider, samt handlelisten. Da kan du handle på mandagen, du vet hva du skal ha og du starter uken med et fylt kjøleskap. Hvis du skaper kos rundt planleggingen av måltidene er sjansen større for at du vil fortsette med dette. 

  • Matlagingen: Jeg forstår at det er mange der ute som syns det er vanskelig og kjedelig å lage middag. Men det blir så moro som man skaper det selv. Jeg liker meg best når jeg lager mat med god musikk, ryddig kjøkken og et glass vin. Finn måten som får DEG til å kose deg på kjøkkenet. Hvis du syns det er vanskelig å lage mat må du prøve deg frem, du blir garantert ikke verre enn du er nå. Finn ut hva du kan og prøv det sammen med noe du ikke kan, men som er enkelt. Spør og google deg frem til en enkel oppskrift og husk å smak når du nærmer deg slutten. Dette ordner seg, men du må tørre å prøve og du må tørre å feile. 

  • Rundt matbordet: Når man har barn kan dette være riktig så vanskelig. Det er som regel en kamp om å få de til å smake på maten, krangling seg i mellom, ja listen kan være lang. Men jeg ser at så lenge man har klare regler på at man må smake og liker man det ikke så er det helt greit. Trikset er at barna smaker hver eneste gang det blir laget, etterhvert vil barnet like det du lager. Prøv å få bort problemene rundt matbodet og heller ha fokus på dagen dems. Hva som har skjedd, hva de har lært osv. Da blir det en koselig stund familien kan dele sammen. Jeg har alltid sakt at mye er gjort hvis alle sitter å spiser rundt kjøkkenbordet/spisestuen samlet uten forstyrrelser fra omverdenen. Og jeg kan garantere at barna/forholdet vil sette stor pris på det. 

Jeg håper at dette kan hjelpe bittelitt på vei, om ikke annet bli inspirert til å gjøre matlaging gøy. Jeg har full forståelse for at mange ikke har tid, men hvis handler 1 gang i uken har du spart mye tid. Hvis du tilpasser middagen slik at det går fort, men sunt og næringsrikt vil du også spare masse tid her. Jo mer du forbreder til middagsmåltidet, jo mindre tid bruker du på dette. Men husk å kos deg med dette. Du skal tross alt gjøre dette hver dag for resten av ditt liv så du kan like gjerne prøve å gjøre dette gøy og koselig for deg og alle rundt. 


//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar