Strandlivet, men hva med strandmaten?

I går var dagen hvor vi endelig kunne dra på stranden å kose oss. Med solen skinnende over meg i skrivende stund, ser jeg at det blir enda en dag på stranden. Strandlivet er helt fantatsisk, jeg koser meg, Orion koser seg og vi får sikkelig kvalitetstid sammen. 

Nå skal jeg skrive hva som skjedde FØR vi dro på stranden: Jeg går inn i butikken, skal ha med mat og litt snacks til å spise på stranden. Jeg tenker at nå gleder jeg meg til å kose meg. Jeg bråstoppet på butikken, tenkte hva skal jeg spise, og ikke minst hva skal min sønn spise? 

Vi er ganske sikre på at min sønn har irritabel tarm og tåler speltmel men ikke vanlig hvetemel. Jeg gikk rundt i butikken desperat etter noe annet å ta med enn knekkebrød. Hvilken gutt på 5 år har lyst på knekkebrød på stranden tenkte jeg. Fant jeg et alternativ til han? NEI. Ingenting. Konklusjon: Strandliv må planlegges. 

Så skulle jeg en god lunsj til meg. Jeg hadde akkurat trent styrke og trengte å få i meg protein. Jeg har satt en plan om å holde de sunne matvanene jeg har jobbet med siden mars, og ikke la ting skli helt ut. Vel, jeg syns ikke det er rart at vi legger på oss litt ekstra på sommeren. Alternativene som holder varmen på stranden er få og salg av mat på stranden inkluderer is og pommes frites med pølse. Det er i det minste enkelt å ta med frukt på stranden da, men det stopper ikke sultfølelsen i det lange løp. Hva endte jeg opp med: å måtte dra hjem å steke kylllingfilet og koke brokkoli og hakke en liten paprika. Jeg har en matboks med kjøleelement i lokket som er perfekt å bruke nå. Men jeg er litt usikker på hvor lenge den holder i varmen. 

Konklusjon
Mat på stranden må planlegges nøye. Til både barn og voksne. Å være på stranden i mange timer krever at du har med god og sunn mat som holder deg mett. Jeg vil anbefale å lage noe enkelt kvelden før. Å kjøpe rundtstykker på butikken er ikke alltid like lønnsomt ei heller sunt. Hva med å lage rundtstykker og legge det i fryseren. Når du skal på stranden trenger du ikke tine disse i forveien, bare ta med pålegg. Jeg ville hakket opp litt agurk, paprika etc og lagt i folie som kan være til snacks eller på rundtstykket. 

En kjølebagg med kjøleelementer er perfekt til å oppbevare en salat eller annet du måtte ønske å spise i løpet av dagen. Hvis du vil ha en frisk salat, legg forskjellige grønnsaker i små bokser og bland sammen når du skal spise den. Et egg eller to er perfekt å ha med seg, sammen med en avocado. Da har du fått i deg både sunt fett og en proteinkilde. 

Hvis du skal grille på stranden, har jeg laget et eget innlegg om dette her. Dette er virkelig mitt ultimate tips når du skal grille enkelt på stranden. 

Husk å bare gi vann til barn og voksne. For det første er det unødvendig å drikke kalorier, større sjans for karies og tannamalie og gjør ikke samme nytte som vann. Vann i varmen er så utrolig viktig, husk at du og dine barn blir dehydrert i varmen. Masse vann i løpet av dagen er viktig. 

Jeg er oppvokst med bollepose, rundtsykker med rørte jordbær og is på stranden. Det er lett å kjøpe boller og kjeks. Kjøp heller frukt isteden. Hvis det faller litt uheldig ut for barna, forklar at boller, kjeks og is kan vi ikke spise hver dag hele sommeren. Sett opp en plan, si at en dag i uken kan du kjøpe disse tingene, men resten av uken står frukt på snacksplanen. Det er ikke snacksen som er kos på stranden, det er strandlivet i seg selv. Vannet, bølgene, badelekene, krabber og vennskap som skapes er det virkelige strandlivet. 

Og med dette avslutter jeg med at jeg fortsatt ikke har en anelse på hva jeg skal ha med på stranden i dag. 

Hvis du har noen sikkelig gode mattips til strandlivet så må du skrive dette til meg. Jeg søker etter gode tips som er enkelt å forholde seg til og enkelt å gjennomføre. Jeg vil så gjerne meddele dette videre til leserne mine. 

God strandliv
//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar