Hjemmelaget is med sjokoladebiter og jordbær

 Uansett hvor full fryseren min er, er det ALLTID hjemmelaget is i fryseren. Med et barn i hus som elsker is mer enn noe annet er dette ekstra viktig. Det er mye penger å spare ved å lage is isteden for å kjøpe pinneis ofte og som en bonus kan du smaksette isen akkurat slik du vil. Vinn, vinn, vinn situasjon. 

Grunnoppskrift
4 Eggeplommer
2 hele egg
200g Melis
5dl Kremfløte
2ts Vaniljesukker (evt. vaniljestang)

200g Sjokoalge
frosne jordbær

Tilsett eggeplommene, eggene og melis i en bolle og pisk dette til eggedosis. Dette tar ca 10 minutter. I en annen bolle tilsetter du kremfølte og vaniljesukkeret og pisker dette til krem. Tilsett kremen i bollen med eggedosis og rør om forsiktig med slikkerpott. TIllsette det du måtte ønske. Forslag kan være daim, nonstop, syltetøy osv. Jeg tilsatte sjokolade i isen. Legg isen i en bolle med lokk og inn i fryseren. Rør om etter 30 minutter i fryseren. 

Jeg tinte jordbærene forsiktig i en kjele og tilsatte litt melis. Når jeg skulle røre i isen etter 30 minutter i fryeren, tilsatte jeg også jordbærsyltetøyet. Jeg ville ba litt klumper i jordbærene. Rør frosiktig rundt slik at du får et mønster. Sett isen tilbake i fryseren og la den fryse helt til is. Dette kan ta en stund, jeg ville beregnet at den var helt ferdig etter minst 5 timer. 

Jeg serverte dette i barnebursdagen og jeg kan påstå at de elsket isen alle sammen. Godt de var fornøyde. 

Jeg har tenkt at det må være en måte å lage denne isen litt sunnere. Jeg har ikke googlet dette, men etter mitt hodet må det være mulig å bytte ut melis med sukrinmelis. Jeg antar også at eggeplommene må være med i isnen for at det skal bli sikkelig is, men kremfløten må være mulig å få litt sunnere. Hvis du har forslag til hva jeg kan bytte ut kremfløten med, er jeg takknemlig. Dette må helt klart prøves. 

Nyt sommeren
//Bettine//





0 kommentarer:

Legg inn en kommentar