cookiemonster


Jeg er et lite cookiemonster, jeg elsker når de er sprø utenpå og seige inni. De skal ha sjokolade og de skal smake sikkelig søtt. Off, jeg har virkelig måtte skjerpe meg når det kommer til cookies, ikke fordi det er farlig å spise 1 bit, problemet er at jeg spiser alle jeg lager, noe som ofte blir 18 stykker. De er borte i løpet av 2-3 dager. Så når anledningen byr seg nøler jeg ikke med å lage noen ekstra gode cookies. 

Jeg tenkte at jeg skullle dele 2 like oppskrifter med dere, forskjellen er bare at den ene er utrolig mye sunneren enn den andre. 

Oppskrift 1
200g Smør (romtemperert)
200g Brunt sukker
1ss Lys sirup
200g Mel
100g Havregryn
2ts Bakepulver
2ts Vaniljesukker
150g Smartis

Oppskrift 2
200g Vita hjertego lett
200g SukrinGold
1ss Lys sirup
200g Speltmel (annet type sunn mel)
100g Havregryn
2ts Bakepulver
1 Vaniljestang
150g Smartis fra Atkins

Fremgangsmåten på begge oppskriftene er helt lik, og jeg lover at med denne fremgangsmåten smaker cookiene helt fantastisk. 
Begynn å å tilsett smør og brunt sukker i bakerbollen. La dette gå i kjøkkenmaskinen til røren blir luftig, dette tar ca 10 minutter. 
I en annen bolle tilsetter du mel, havregryn, bakerpulver og vaniljesukker/vaniljestang. Når smør- og sukkerdelen er klar, tilsetter du melblandingen. La dette gå i kjøkkenmasinen i noen minutter. Ta bakerbollen ut av kjøkkenmaskinen og tilsette smartis og rør om med slikkerpotten. Spar gjerne på noen smartis. Bruk en iskremskje og fordel utover en bakerplate dekt med bakerpapis. Jeg pleier og ta 3x3 på ett brett. 

Stekes på 180 grader i 12-15 minutter. Dette kommer helt an på ovnen din og hvor gyldne du vil ha cookiene. 


Næringsinnhold oppskrift 1
Hvis du får 18 cookies ut av denne oppskriften, vil hver cookie inneholde ca 229 Kcal. Ellers inneholder den: 
44 E% Fett
51 E% Karbohydrater
4 E% Protein
1 E% Kostfiber

Næringsinnhold oppskrift 2
Siden jeg ikke har atkins smartis lagt inn i programmet mitt, har jeg valgt å ta uten smartis. Det vil si at du må huske på å beregne sjokoladen hvis du ønsker det. Du kan alltis tilsette annen type sjokolade hvis ønskelig, som 80% mørk sjokolade. 

Hvis du får 18 cookies ut av denne oppskriften vil hver cookie inneholde 103,5 Kcal.
Ellers inneholder den: 
32 E% Fett
60 E% Karbohydrat 
6 E% Protein 
3 E% Kostfiber

Her er det enkelt for deg å sammenlikne og se hva som faktisk lønner seg å gjøre. Jeg liker å kunne kose meg med noe som er utrolig usunt i utgangspunktet men hvis du forandrer litt på inngrediensen vil du kunne kose deg med god samvittighet. Du kan også velge å bytte ut noen ingredienser i oppskrift 1, slik at de blir litt sunnere enn utgangspunktet eller bare la den være slik den er. UANSETT er de utrolig gode begge to.


Jeg håper dere har fått en god start på uken, det finnes ikke noe bedre enn det.. 
Husk å følg meg på instagram og på snap, det legges det litt mer ut av hva jeg spiser, tips og hva jeg trener. 
//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar