Pai med rabarbra og eple


Onsdag og halvveis i uken, helt perfekt. Håper dere har en herlig uke. I dag tenkte jeg å dele en oppskrift på pai med rabarbra og eple. Jeg ble overrasket over resultatet, den smakte utrolig friskt og god.
Rabarbra kom i butikken og jeg googler meg inn i oppskrifter som inneholder rabarbra. Jeg har helt ærlig brukt rabarbra i matlaging, mitt rabarbraminne er i hagen til bestemor hvor jeg fikk en kopp med sukker. Jeg var klar for å prøve meg og konkluderte med at jeg måtte lage noe enkelt. Så det ble en superenkel pai. 

Paibunnen har jeg laget helt uten sukker, så om du ikke liker innholdet kan du bruke paideigen uansett.

Grunnoppskrift paideig

260g Speltmel
30g Mandler
90g Sukrin 
150g Smør 
3ss Kaldt vann

Rabarbra og eplefyll

3-4 stilker Rabarbra
2 små Epler
Sukrin

Ha i speltmel og mandler i en blender og bland dette til mandlene er finhakket. TIlsett smør, sukker og vann og miks til du får en deig. Ta ut deigen og legg på en benk med mel på. Kna deigjen til den er jevn og fin. Dekk til med plast og legg i kjøleskapet i 30 minutter. 

Del deigen i 8 biter. Klem hver posjon til passe tynn størrelse. Jeg må ærlig innrømme at jeg laget denne deigen for tykk og den smakte litt for mye paibunn til tider. Legg hver sirkel på bakepapir. 

Del rabarbra og epler i passelig biter og tilsett sukker. Se an litt på hvor mye du egentlig trenger. Fordel fruktblandingen i hver sirkel, husk å ha 2 mm med kant. Brett så kanten over frukten. Strø over sukker og sett dette i kjøleskapet i 15 min. 

Sett ovnen på 200 grader og stek paiene i 20-25 minutter, til paien har blitt gylden. 

Dette kan du servere slik som den er eller med vaniljesaus. 



Næringsinnhold

Hele denne retten inneholder 2390 Kcal, og hvis du får 8 små paier av denne oppskriften vil hver pai inneholde ca 298 Kcal. I tillegg inneholder paiene: 

54 E% Fett
33 E% Karbohydrat
8 E% Protein 
5 E% Kostfiber

Denne paien inneholder rikelig med vitamin A, vitamin D, folat, vitamin C, kalsium, kalium og magnesium

Litt om Rabarbra

Rabarbra er en kalorifattig grønnsak. Ja, du leste riktig, en grønnsak men blir brukt som en frukt. Rabarbra inneholder rikelig med vitamin A, vitamin B og vitamin C, i tillegg til kalium, kalsium, jern og magnesium. 

Visste du at det finnes over 50 typer rabarbra? 
Rabarbra kan brukes til syltetøy, saft, grøt, suppe, kaker, is, vin og chutney, men du kan like gjerne spise den alene også. 

Per 100 gram inneholder rabarbra: 
94g vann, 16 Kcal, 0,2g Fett, 0,7g Karbohydrat og 0,9g Protein


Håper dere har en flott onsdag videre. Jeg vil gjerne minne om at dere fortsatt kan sende meg mail hvis dere vil ha en kostholdsveiledning, du finner all informasjon her   
Ellers så finner du meg også på instagram og på snapchat, heter: sunnholdning på begge steder. 
//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar