Grønnsakstilbehør til middag

God mandag til dere. Håper dere har hatt en fantatsisk langhelg. 

Dagens oppskrift er så enkelt som grønnsakstilbehør til middag. Jeg elsker tilbehør som er superenkelt, bevarer vitaminer og mineraler når det tilbredes og det må helst passe til alt. 
Når midagstiden er rundt hjørnet i mitt hus er det litt kamp om tid for å fõre en sulten sønn. Hos oss spiser vi så og si aldri potetmiddag, dette er ikke fordi vi ikke vil spise potet men sønnen min kan ikke fordra potet og evt saus. Han er utrolig kresen etter min store frustrasjon, men jeg klarer ihvertfall å få i han god og sunn middag hver dag. 

Når jeg skal lage middag tar jeg er stor kikk i kjøleskapet, setter på oven på 220 grader, finner frem og skreller alle grønnsakene jeg finner, pensler lett med olivenolje og setter det inn i ovnen. Jeg lar det være i ovnen i ca 20 min. Kommer litt an på. Jeg liker at grønnsakene er litt svidd men ikke for mye. 

Mine favoritter i ovnen er gulrot, søtpotet, sopp, løk, brokkoli, bomkål, rødbete og evt potet hvis jeg har det. Jeg velger å pensle grønnsakene med olje isteden for å helle over. Det er rett og slett fordi jeg vet at jeg klarer å helle så utrolig mye olje over grønnsakene at de nesten blir kokt i olje i ovnen. Men hvis du vil helle så for all del hell over, men hver forsiktig. 

Når jeg lagde dette sist tok jeg både gulrot og søtpotet. Jeg var litt smart å blandet gulrot og søtpotet på tallerkenen til sønn og til min store overraskelse så spiste han opp alt og han elsket visstnok søtpotet. Det var en middagsseier. 

TIPS: 
  • Hvis du er sitronelsker som meg anbefaler jeg å skvise litt sitron over grønnsakene før du setter de i ovnen eller etterpå. Det smaker nydelig. 
  • Ved siden av dette tilbehøret kan du steke en kyllingfilet. For å slippe saus til denne retten kan du toppe kyllingfilet med enten grov sennep eller chili saus, det smaker nydelig og er utrolig sunt og godt. 
Når du steker grønnsakene i oven vil alle vitaminene og mineralene være igjen i grønnsaken og du vil få en mye mer næringsrik middag enn når du koker grønnsakene. Jeg anbefaler å enten steke eller dampe grønnsakene når det skal brukes til middag. Wok er også en god måte å bevare vitaminene og mineralene på. 

Håper dere får en god mandag videre   

//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar