amerikanske pannekaker med spinat

Min morgen startet slik: vondt i korsryggen, vondt i kneet, det regner og jeg klarer ikke å trene som planlagt. Ikke akkurat den beste starten på en dag, men jeg gjør det beste ut av det og dropper min standard havregrøtfrokost og nyter amerikanske pannenkaker med spinat og en stor kopp kaffe. 

Jeg angrer ikke på denne frokosten/lunsjen. Det smakte virkelig godt og denne lager jeg helt klart igjen. Her kommer oppskriften til 1 person. 

Oppskrift
1 Egg
2 ss Mager kesam
30g Havregryn
15 g Speltmel
2 ts Sukrin
1 ts Bakepulver
En klype salt
En stor neve spinat
Spe med vann eller speltmel hvis den enten er for tykk eller tynn

Tilsett alle ingredienser i en blender og blad sammen til den er glatt. Stek pannekakene med litt smør og nytes med frukt til. 

Tips: ved å bruke glutenfri havregryn og droppe speltmel har du glutenfri variant. 


Næringsinnhold
Denne pannekakerøren passer til 1 person og du vil få ca 3-4 pannekaker, det kommer litt an på hvor store du ønsker. Hele røren inneholder 284 Kcal. I tillegg inneholder pannekakene: 

28 E% Fett
43 E% Karbohydrat 
25 E% Protein
4 E% Kostfiber


Kort om spinat

Spinat er en utrolig god kilde til folat, vitamin K og karotenoider (vitamin A). Den er også en god kilde til jern, riboflavin, kalsium, vitamin C og en rekke andre antioksidanter. Spinat er også utrolig kalorifattig, 100g spinat tilsvarer 22 Kcal. 
Spinat kan spsies rå i salat, dampes eller så kan dem forvelles. 


Denne oppskriften var utrolig god og anbefales virkelig å prøve ut, du kommer ikke til å angre. Neste gang prøver jeg med banan isteden for sukrin, se hvordan det vil funke. 


//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar