Grunnoppskrift på en litt sunnere variant bolledeig


Lurer du på hva du skal lage denne søndagen? Vel, da har jeg oppskriften til mye deilig, superluftige boller.



Jeg har lenge hatt den perfekte bolledeig, men nå har jeg byttet ut noen få ingredienser i den som gjør bolledeigen en smule sunnere. Når jeg først lager boller vil jeg ha ordentlig boller og slippe en supersunn variant. Jeg mener at skal jeg kose meg så får jeg kose meg og når ting skal byttes ut skal det ikke gå på kompromiss at smak og luftighet. 

Så her kommer en litt sunnere variant

Grunnoppskrift bolledeig

1000g Speltmel
5dl Skummet melk
50g Gjær
2ts Kardemomme
1 Egg
150g Vita hjertego lett smør
En klype salt

Begynt med å ta ut smør og egg, det skal helst være romtempertert når du starter. Varm melken litt, den trenger ikke bli 37 grader. Tilsett alt unntatt smør i bakerbollen og la dette gå i kjøkkenmaskinen i 5-10 minutter. Når minuttene har gått, lar du kjøkkenmaskinen fortsette å gå og tilsett smør i terninger. Dette skal ytteligere kjøres i 10-15 minutter i kjøkkenmaskinen. Nå er bolledeigen klar for heving. Den skal heves til ihvertfall dobbel størrelse, men jeg beregner som regel 1 time heving. 


Med denne oppskriften kan du slå deg løs og lage alt fra rosinboller til kanelsnurrer. Min favoritt må være kanelboller med masse hakkede mandler inni og på toppen. Det smaker himmelsk og er alltid godt å ha i fryseren. 

Tips: Hvis du vet du skal fryse en del kan du bare halvsteke bollene slik at du kan steke de ferdig når du skal nyte bollene. Men det skal sies at de smaker nystekte selv om du ikke halvsteker de. 


Håper dere får en fantastisk søndag 
//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar