Kveldens fristelse

Jeg kan nok påstå at jeg er som alle andre, når kvelden kommer blir jeg fysen. De fleste gangene synker fysenheten med en stor kopp te, men det er de få gangene, de gangene hvor jeg må puttet ett eller annet i munnen. Jeg er den personen som ikke fyser så veldig på godteri, potetgull eller brus. Jeg har det bare ikke i meg, selv når min kjære sitter å gumler både sjokolade, potetgull og brus blir jeg ikke fort fristet. Men vi er alle forskjellig.  
I går, på søndagen, fyste jeg veldig. Og heldigvis hadde jeg nok å putte i munnen. Jeg storkoste meg med mager kesam, appelsin og granateple. 



I denne skålen har jeg:

150g Mager kesam
100g Appelsin
20g Granateple

Jeg trenger vel ikke nødvendigvis fortelle dere hvordan dere "lager" dette, men putt mager kesam først, så appelsin og deretter granateple. 

Næringsinnhold: 

Denne skålen inneholder 164 Kcal 
1,8g Fett (10 E%)
16,4g Karbohydrat (40 E%)
19,2g Protein (47 E%)
2,6g Kostfiber (3 E%)

I tillegg inneholder denne retten vitamin A, Beta-karoten, vitamin B12 og B6, vitamin C, kalsium, magnesium og sink. 

Dette er absolutt ikke det dummeste du kan spise når fristelsen er stor. Jeg syns at det positive med denne retten er at du får en metthetsfølelse av den og vil dermed ikke ønske å spise mer. 



Granateple

Granateple er svært kalorifattig og inneholder en god del antioksidanter, vitamin C, vitamin B6 og kostfiber. Siden granateple inneholder vitamin C vil dette gjøre at jernopptaket ditt øker og forhindrer tidlig død hos cellene. Antioksidanter hjelper mot oksidativ stress i kroppen og vitamin B6 hjelper kroppen å ta ut energi fra maten vi spiser. Dette en en frukt du kan spise med veldig god samvittighet. Det er studier som viser til at hvis du får i den nok vitamin C jevnlig i løpet av året vil dette forhindre forkjørelse når forkjørelsestiden er her. Det hjelper ikke å begynne med vitamin C når forkjølelsen allerede har intruffet kroppen. 

Jeg som kvinne i fertil alder tar vitamin C daglig. Dette er på grunn av at jeg trenger å øke jernopptaket mitt i blodet og fordi jeg for all del vil unngå forkjølelse. 




Kjøper og spiser dere granateple jevnlig? Vet dere hvordan dere skal bruke den? 

//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar