Kanelsnurrer

Det er ingen hemmelighet at jeg elsker å bake. Jeg kunne bakt mye mer enn det jeg gjør, men det er absolutt ikke sunt for meg. Derfor baker jeg ved første anledning når jeg vet at andre spiser det opp. I går var det årsmøte i blokka, det skulle være hos meg og jeg bakte med stor entusiasme. Bolledeig er noe jeg virkelig kan, de blir alltid store og fine og smaker ikke gjær. Jeg tenkte derfor å meddele min faste bolledeigoppskrift med dere. 

Grunnoppskrift bolledeig

900-1000g Hvetemel
5dl Skummet melk
50g Gjær
2ts Kardemomme
1 Egg
150g Smør
En klype salt

Tilsett det du selv ønsker, jeg smurte smør, sukker og kanel på mine boller. 


Begynt med å ta ut smør og egg, det skal helst være romtempertert når du starter. Varm melken til ca 37 grader. Tilsett alt unntatt smør i bakerbollen og la dette gå i kjøkkenmaskinen i 5-10 minutter. Når minuttene har gått, lar du kjøkkenmaskinen fortsette å gå og tilsett smør i terninger. Dette skal ytteligere kjøres i 10 minutter i kjøkkenmaskinen. Nå er bolledeigen klar for heving. Den skal heves til ihvertfall dobbel størrelse, men jeg beregner som regel 1 time heving. 

For å lage slike kanelsnurrer må du skjevle ut hele deigen, ikke la den bli for tynn, men heller ikke for tykk. Smør ut et lag med smør, tilsett deretter sukker og kanel. Trikset nå er å brette deigen- altså hold i to kanter og brett over på andre siden. Finn frem en kniv og skjær ca 1 cm strimmel. Ta strimmelen opp og snurr hele og deretter lag en "klump". Jeg prøver å "knyte" den på en måte slik at endene ikke synes men er inne i bollen isteden. 

La kanelbollene heve ytteligere, ca 30-45 min kanskje. Pensle de med egg hvis ønskelig, kan også pensles med melk også. 

200 grader i ca 12-15 minutter, jeg pleier å se etter bollene etter 12 minutter for å være sikker på at jeg ikke svir de. 



Næringsinnhold

Grunnoppskriften inneholder 5530 Kcal. Men siden dette er kanelsnurrer, har jeg inkludert "toppingen". Når jeg inkluderer "toppingen", kom kanelsnurrene på 5726 Kcal. Jeg fikk 21 kanelsnurrer av denne deigen, så 1 kanelsnurr inneholder ca. 272 Kcal. 
Siden dette er en bolledeig, har jeg valgt å informere dere om energifordelingen i oppskriften, slik at dere får en oversikt over hva dere faktisk får i dere. 

24E% Fett
65E% Karbohydrat
10E% Protein
1E% Kostfiber



Jeg håper dere der ute skiver til meg hvis det er noe spesielt dere vil jeg skal lage, jeg tar dette imot med stor glede. Husk å følg meg på insta --> @sunnholdning


Har dere prøvd noen av mine oppskrifter så langt, eller er det noe dere skal prøve å lage? 

//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar