Glutenfri cupcakes

Helgens oppskrift ble glutenfri cupcakes. Sønnen min elsker at jeg baker, men glutenfri boller er noe jeg ikke helt har fått teken på enda. Har du noen tips til meg, tar jeg de gjerne imot. Men til min store overraskelse var glutenfri muffins mye enklere å lage. De ble store, luftige og svært så gode. Må si jeg ble ganske fornøyd av å finne en opskrift som funker. 



Oppskrift

170g Smør (kan byttes med laktosefritt)
150g Sukker
180g Toro glutenfri kakemiks
2ss Maizena
1 Vaniljestang (kan bruke vaniljepulver)
1/2ts Bakepulver
1/2ts Natron
1/2ts Salt
2 Egg
160g Lett rømme (kan byttes med laktosefritt)

Begynn med å ta ut smør og egg, det skal være romtemperert før du begynner. 
Når dette er romtemperert kan du begynne å tilsette smør og sukker i en kakebolle og dette skal vispes i kjøkkenmaskinen til den blir fluffy. Dette kan ta litt tid, jeg vil nok anta 10 minutter ihvertfall. Deretter tilsetter du det tørre. 
Bland egg og rømmen i en egen bolle og bland godt. Når det tørre er godt blandet med smør- og sukkerblandingen tilsetter du halvparten av egg- og rømmeblandingen. La dette blande seg godt før du tilsetter resten av blandingen. Jeg liker at endeproduktet til muffinsblandingen er litt tykk. Føler du den er for tynn, tilsetter du litt mer glytenfri kakemiks. 
Hvis du vil ha noen smak i muffinsene kan du tilsette akkurat det du vil. I denne omgang hadde jeg blåbær i halvparten og eple i den andre halvpart. 

Disse skal stå i ovnen på 200 grader i 20-30 minutter. Det kommer helt an på hvilken ovn du har, jeg tror mine stod i nærmere 30 minutter før jeg fikk riktig farge. Jeg anbefaler at du setter klokken på 20 minutter og titter jevnlig på de etter dette til du oppnår ønsket farge. 



Næringsinnhold

Hele denne deigen inneholder 3060 Kcal + det du evt har lyst til å tilsette. Ut av denne deigen fikk jeg 18 muffins. Det vil si at hver muffins inneholder ca 170 Kcal. 
I tillegg inneholder muffinsene: 

54E% Fett
43E% Karbohydrat
3E% Protein
0E% Kostfiber



Neste gang jeg lager denne oppskriften skal jeg tilsette havregryn. Jeg elsker havregryn i bakst, det gjør at kaken blir så utrolig saftig og god. Perfekt. Men jeg er svært fornøyd med resultatet forde altså. Det er bare skuffende å se at det var 0% kostfiber i denne kaken. 


Jeg kan virkelig anbefale denne oppskriften hvis du ikke er så vant med å bake glutenfritt, den er enkel å lage og resultatet blir utrolig bra. Håper du forteller meg hvordan det smakte hvis du lager den en gang. 
//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar