Mandelsmør


Av alle belgiske frukter der ute, er mandel min favoritt. Den passer til alt; til både mat og kaker, helt fantatsisk. Du kan få mandelmelk, mandelolje (brukes tilhudpleie) og nylig oppdaget jeg mandelsmør. Jeg ble nysgjerrig med en gang og bestemte meg rett og slett for å lage dette. Jeg leste flere steder på google at personer påstod at mandelsmør kan brukes til alt, så da får vi se da. Kan dette virkelig brukes til alt? 




Litt om mandelen
Som alle andre nøtter inneholder også mandelen en god del kalorier, hele 577 kcal per 100g og den inneholder for det meste fett. Men av alle nøtter er det mandelen som er den absolutt sunneste å spise og her er grunnen. I likhet med avocado inneholder mandelen nesten bare det sunne fettet, nemlig enumettet fett. Enumettet fett er det fettet som er godt for hjertet og kolesterolet men spiser minst av. Mandelen inneholder også proteiner og kostfiber. Det fantatsiske med mandel er at den inneholder kalsium. Jeg får ikke i meg nok kalsium og mandel vil da bli en liten kilde til kalsium for meg. For deg som drikker mandelmelk kan virkelig drikke dette med god samvittighet og vite at skjeletett ditt blir styrket. Mandelen er også rik på magnesium, B-vitamin, jern og for deg som er i fertil alder inneholder den også folat. 

Spis en neve mandler hver dag med god samvittighet! 



Oppskrift Mandelsmør
500g Mandler
Litt salt
Krydder (Kanel, kardemumme)


Sett ovnen på 180 grader. Legg mandlene på en plate med bakepapir og la de ristes i ovnen i ca 7-8 min. Når du tar de ut må de avkjøles. 

Jeg la ca halvparten av mandlene i blenderen med litt salt og kanel. Nå skal det kjøres på full guffe til det blir en passe konsistens, dette tar litt tid, opp til 10 minutter. Jeg leste flere steder at noen ville ha mandelsmøret litt grovere enn de andre. Men forstod det slik at poenget var at det skal bledes så lenge at oljen i mandelen kommer ut. Jeg valgte derfor å blende den til den ble litt rendende. Og da er den ferdig og du må fortsette med resten av mandelene. Når den får stått i kjørleskapet vil den blir hardere enn det den er når den er ferdig. 



Jeg leste at mandelsmøret smaker himmelsk og at det kan brukes til alt, vel dette kan testes og jeg kommer tilbake til om dette faktisk er sant. Men jeg må ærlig innrømme at jeg gleder meg til en ny og spennende måte å bruke mandelen på. Svært enkelt å lage og har en holdbarhet opp til 1 mnd i kjøleskapet. Jeg gleder meg mest til helgen, siden Valentinesday er på lørdagen skal jeg lage grytebrød og lage sjokoladepålegg med mandelsmøret. Lørdagen kan jo ikke starte bedre enn dette?! *Stortsultentsmilommunnen*



Så kjære leser, hvis du har noen tips om hvordan jeg kan bruke mandelsmøret mitt på, kom med forslag. Hvis det virkelig kan brukes til ALT må jeg finne det ut. 

With Almond love
//Bettine//

<div id="5FDB1255-38AB-4C01-A8AC677C0C901614-E3A7D735-9D41-41F8-BC2FC4EC0BBE4B69"></div>

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar