Knekkebrød uten hvete

Dagens oppskrift er hjemmelaget kvekkebrød uten hvete. Jeg bestemte meg for å prøve dette spesielt til sønnen min. Vi har vært inne i en lang prosess om å finne ut av hva han ikke tåler. Etter noen mnd uten gluten eller laktose i kosten er det fortsatt ikke helt bra. Det har blitt betydelig bedre men det er ikke så bra som jeg hadde håpet. Jeg vet det tar lang tid før gluten er ute av tarmene og man får en normal tarmfunksjon, men jeg er litt usikker på om det kan være noe mer. Derfor har jeg tenkt til å se om det er hele hveten han rett og slett ikke tåler. Og da kom ideen om hvetefri knekkebrød. 


Jeg er riktignok ikke så god på knekkebrød og grunnene er fordi jeg ikke får de tynne nok. De blir alltid seige og umulig å tygge. Men jeg gir ihvertfall ikke opp. Oppskriften er ganske enkel, men vær OBS OBS, linfrøene må ligge i vann og eggehvite over natten! 

Oppskrift hvetefri knekkebrød
2dl Linfrø
1/2-1dl Vann
2-3 Eggehviter
2dl Solsikkekjerner
1dl Gresskarkjerner
1dl Sesamfrø

Legg linfrøene i vann og eggehviter over natten, hvis du ikke har tid må de ihvertfall stå i noen timer. Bland alt sammen i en kjøkkenmaskin og bland alt sammen til en passe tykk røre. Pass på at den ikke er for tørr, men igjen ikke for våt. 

Dette skal holde til ett brett med knekkebrød. Husk å bruk bakepapir og gni det utover slik at det blir et tynt lag. 

Skjær de i passe biter med en pizzarulle og sette de i ovnen. Disse skal stekes på 150 grader i 60 minutter og deretter i 100 grader i 30 minutter. 

(Mine ble litt tykke, men de ble sprø allikevel til min overrakselse)



Næringsinnhold

Hele røren inneholdt 2117 Kcal, jeg fikk 25 knekkebrød, dermed vil det si at 1 knekkebrød inneholder ca 84 Kcal. 
173,4g Fett (73E%)
32g Karbohydrat (6E%)
82,7g Protein (16E%)
0g Tilsatt sukker
49,9g Kostfiber (5E%)

Knekkebrødene inneholder mye fett men svært lite karbohydrater. Den er rik på kostfiber, omega-3, beta-karoten, vitamin E, kalsium, kalium, jern, magnesium og sink. 
Selv om disse knekkebrødene inneholder mye fett er dette viktig fett for oss, fordi 
omega-3 er essensielle fettsyrer og vi er avhengig å få i oss dette hver dag. Omega-3 er viktig for hjertet, kolesterol, ledd- og benhelse, blodsukkernivå, energinivå og du får sunnere hår, hud og negler av det. 






Jeg er svært fornøyd med denne oppskriften og jeg håper du vil teste den ut selv. Enkel og lage, men tar nok litt tid. 
Husk å lik "Sunnholdning" på instagram, det vil jeg sette stor pris på!

//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar