Sunne cupcakes, perfekt kveldskos


Når det kommer til kaker og slikt, må jeg innrømme at jeg elsker å kose meg med noe godt på kvelden. Jeg elsker å lage kaker (og kjeks) og jeg elsker å spise det. Men i det siste har jeg ikke hatt samvittighet til å lage så mye siden det fort kan inneholde mye sukker og smør. 
Derfor måtte denne frøkna komme med noen andre alternativer og jeg gir dere nå en oppskrift som gir bare 4 cupkakes og du kan nye disse med maks god samvittighet. Finnes det noe bedre? I denne oppskriften er det brukt sukringold og banan som søtning, det er også havre i den, så disse blir veldig saftig og gode. 

Du kan tilsette hva du vil, planen var å bruke eple med kanel, men etter å ha spist det siste  eple tidligere på dagen ble eple byttet ut med 70% sjokolade. 


Oppskrift 4 cupcakes

90g Sammalt hvete, finmalt. (Evt bruk havremel)
30g Havregryn
1 dl Melk 
1 ss Sukrin gold (evt brunt sukker)
1/2 Banan
1 ts Vaniljesukker
1 ts Bakepulver
En klype salt

Sett ovnen på 200 grader. Finn frem en bakerbolle, tilsette alt det tørre. Knus bananen med en kaffel og tilsett i røren sammen med melken. Jeg brukte en kjøkkenmaskin for å blande dette sammen. Hvis røren er litt for tykk, tilsetter du litt mer melk enn det som står i oppskriften. Røren skal heller ikke være for tynn. Tilsett det du måtte ønske for smak, som for eksempel eple dyppet i kanel eller sjokoladebiter.
Fordel røren med en iskremskje slik at du får lik fordeling i hver cupcake. Denne skal være perfekt til 4 store former. 

Cupcakene er ferdig når de har fått en gylden farge, dette tar ca 15-20 minutter. 


Næringsinhold
1 cupcake inneholder: 

130 Kcal 
1,35g Fett (9E%)
22,5g Karbohydrat (70E%)
4,85g protein (15E%)
3,7g Kostfiber (6E%)
1,37g Tilsatt sukker

Næringsinnholdet er tatt ut ifra grunnoppskriften i oppskriften, det du vil tilsette i cupcaken vil komme i tillegg. 



Håper det vil smake
//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar