Tidenes f r o k o s t

Havregrøt.. Enkelt, godt og holder deg mett, som i tillegg inneholder masse fiber, noe protein, lite sukker og er rik på kalsium, jern, sink og magnesium. Havregryn er den matvaren som gir størst metthetsverdi enn noe annen matvare, så her har du ingen grunn til å unngå å spise mer havregryn. Hjemme hos meg kjøper jeg nok ca en pakke havregryn i uken, og det er bare meg og sønnen min som bor der. Vi er total avhengig, Orion spiser havregryn til frokost og kvelds, jeg bruker havregryn i matlaging, når jeg baker og til frokost. Skal jeg ha mel, maler jeg opp havregryn og bruker det isteden for å kjøpe havremel. 

Havgregrøt kan lages på mange mulige måter og du kann tilsette akkurat det du vil. Min favoritt er epler og mandler. Orion liker rosiner og blåbær. Men en ting er helt likt hver gang, jeg lager havregrøt basert på melk og jeg tilsetter vanlilje og kanel som søtningsmiddel.



 Havregryn

80 gram Havregryn
2 dl Melk (skummet eller ekstra lett)
Vaniljesukker

Topping

25 gram Mandler
Kanel
Kardemomme


Kok alltid havregrøt på middels varme, da unngår du å svi hele grøten. Jeg tar utgangspunktet i 2 dl melk, men tilsetter alltid litt ekstra når grøten er ferdig, jeg liker at grøten ikke er for tykk når jeg skal spise den, men dette kommer an på hva du selv foretrekker. 



Næringsinnhold
Denne frokosten inneholder:

578 Kcal
31 E% Fett
50 E% karbohydrat
15 E% Protein
4 E% kostfiber

I tillegg inneholder havregrøten mye

Jern
Sink
Magnesium
Kalsium

Havregryn inneholder en del karbohydrater men på grunn av sine helsefordeler er dette karbohydrater som ikke gjør at du får en høy blodsukkerstigning når du spiser havregryn. Blodsukkeret holder seg stabilt og du vil oppleve en enorm metthetsverdi noe som gjør at dette er den perfekte frokosten for deg og din familie. 




Håper det vil smake
//Bettine//



0 kommentarer:

Legg inn en kommentar