Mandagsfrokost

Å starte dagen med litt god tid, tid til å faktisk lage en god frokost er noe jeg gjør alt for sjeldent. Men denne mandgen startet jeg med en frokost jeg som regel lager når jeg har tid og lyst. Dette er ca verdens enkleste frokost med eggerøre, det en har av grønnsaker i kjøleskapet og et knekkebrød. Denne mandagen så frokosten slik ut:

Jeg ser alltid etter noen frokosttips som er enkelt å lage, ikke for mettende men allikevel gir det kroppen trenger for å starte dagen. De fleste av kaloriene i denne frokosten kommer fra egg og avocado, så hvis du ønsker å kutte ned på kaloriene ville jeg valgt å ta 1 helt egg og 2 eggehviter i eggerøren, isteden for 2 egg og 1 eggehvite. Men jeg vil anbefale å spise avocado, da avocado inneholder mye av det sunne fettet du trenger, nemlig enumettet fett. I tillegg inneholder avocado rikelig med Folat og Vitamin C. Folat er en viktig del av dannelsen av røde bøldoceller og DNA, mens vitamin C hjelper til med jernopptaket noe som er svært vitkig for kvinner i fertil alder. I tillegg til at vitamin C er en antioksidant som beskytter mot frie radikaler i kroppen. 



Eggerøre: 

2 Egg
Eggehvite fra 1 egg
3 ss Melk
Salt og Pepper
Litt smør til steking
Grønnsaker: 

1/2 Avccado
40 gram Paprika
60 gram Tomat
5 gram Salatblader
1 knekkebrød, type Rugsprø


Næringsinnhold
Denne frokosten inneholder:

450 Kcal
63 E% Fett
13 E% Karbohydrat
20 E% Protein
4 E% Kostfiber
I tillegg er retten rikelig på:

Vitamin A
B-karoten
Vitamin D
Vitamin E
Vitamin C
Kalsium 
Magnesium

Denne frokosten burde innehold mer kostfiber, så spis gjerne 2 rugsprø og vær påpasselig at du får i deg mer kostfiber i løpet av dagen. 


Håper det vil smake
//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar