Himmelsk Gresskarsuppe

Nå er tiden endelig inne for Halloween og høysesong for gresskar. Jeg har vært litt redd for å begi meg ut på oppskrfter med gresskar, men jeg kan virkelig anbefale å prøve. Den smaker virkelig godt og har så mange helsefordeler som vi burde begi oss ut på. Den kan brukes like godt til middag som i kaker. 


Noen tips før du begynner:
Jeg elsker sterk mat og jeg elsker thaimat, er du sånn som meg, er dette tipset for deg. Ta 2 chili isteden for 1, litt mer hvitløk for smak og bruk mer lime. Kjøp inn 2 lime for sikkerhetsskyld og 2 bokser med kokosmelk. Jeg hadde bare 1 kokosmelk og den ble alt for tykk. Smak til med lime og du vil få den mest perfekte thai gresskarsuppen du noen gang har smakt. 


Oppskrift:


700 gram Gresskarkjøtt
300 gram Søtpotet
1 gul Løk
1 Chili
3 hvitløksfedd
1 ss Ingefær
2 dl kremfløte
Kokosmelk
1 Lime
Salt og Pepper




Begynn med å gjør alle ingrediensene klare før du begynner å lage suppen. 
Begynn å stek løken i olje til den blir gylden. Deretter tilsett hvitløk, chili og ingefær og la dette få surre i ett minutt. Deretter tilsetter du gresskar, søtpotet og kremfløte. Følten skal ikke dekke alle ingrediensene i kasserollen, da grønnsakene vil synke sammen, men nok til at det får kokt seg godt inn. Dette skal kokes til søtpotet og gressaren er god og mør, ca 20-30 minutter. Siden det er fløte du koker i, burde du ikke ha for sterk varme på når dette kokes, da det kan brennes i bunn og suppen er ødelagt. Når suppen er ferdig kokt, bruker du stavmikseren for å få suppen helt glatt. Nå antar jeg at dette vil se ut som en puré isteden for suppe, så det er her du tilsetter kokosmelk. Sett suppen på svak varme og tilsett riktig mengde kokosmelk. Smak til med lime og salt og pepper. Her brukte jeg minst 1 lime, men dette er opp til deg å smake deg til. Den bitre limen, den intense chilien og gresskar passer utrolig bra sammen. 


Næringsinnhold
Per 100 gram av denne suppen inneholder:

108 Kcal
75 E% Fett
18 E% Karbohydrater
5 E% Protein
2 E% Kostfiber

I tillegg inneholder denne suppen mye:

Vitamin A
B-karoten
Fiber
Vitamin E
Kalsium
Vitamin B6
Magnesium

Gresskar er virkelig å anbefale i kosten da den inneholder bare 13 Kcal per 100 gram. I tillegg inneholder den ingen fett eller karbohydrater men er rik på kostfiber, vitamin A, B-karoten (som er forstadiet til vitamin A). Gresskar inneholder også mindre mengder med vitamin E, folat, kalsium, kalium, magnesium og fosfor. Dette er en grønnsak som er perfekt for personer som ønsker å gå ned i vekt og/eller har for høyt kolesterol. 



Håper det vil smake

//Bettine//


<a href="http://www.bloglovin.com/blog/13102521/?claim=e753nmq6kgr">Follow my blog with Bloglovin</a>

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar