Den internasjonale kaffedagen

Visste du at det er den internasjonale kaffedagen i dag? Norge er landet som drikker mest kaffe i hele verden, så det kan vel påtås at jeg er den typiske normann. Kaffe er det første jeg smaker på om morgenen og trenger det på løpende bånd i timene som følger. Jeg tror jeg trygt kan påstå at jeg ikke er den eneste normannen som har det slik. Kaffe er livet til småbarnsforeldre. Men uansett er kaffe
godt og under finner du litt småfakta om nettopp KAFFE!


Visste du at:

  • At kaffebønnene er egentlig er bær? 
  • En kopp kaffe inneholder ca 1 Kcal? 
  • Jo mer mørkbrent kaffebønnen er, jo mindre koffein er det i bønnen?
  • At kaffe inneholder antioksidanter?
  • At kaffe øker kroppens forbrenning? 
  • At koffein er krystaller? 
  • At koffein egentlig ikke er vanndrivene?


Kaffe kommer fra kaffeplanten, både skall og fruktmasse fjernes og vi bruker bare bønnen til å få  kaffe. Bønnen blir tørket, brent og til slutt malt slik at vi kan trakte den.

Vet du egentlig hva kaffe inneholder? Her er en liste over kaffens innhold:

Av det anbefalte dagelige inntaktet, inneholder kaffe 11 % vitamin B2 (riboflavin), 6 % vitamin B5 (Pantotensyre), 3 % kalium og 2 % magnesium. 

Kaffe har sine fordeler og sine ulemper. Siden kaffe inneholder en god del antioksidanter (selv om vi ikke vet hvor mye antioksidanter som faktisk går dit de skal), så har antioksidanter en påvist effekt mot utvikling av en rekke sykdommer som er relatert til  betennelsessykdommer og okidativ stress, som for eksempel lavere risiko for hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2, Parkinsons sykdom og Alzheimers sykdom. Forskninger tyder også på at man ikke skal drikke mer enn 5 kopper om dagen på grunn av at da kan den positive virkningen kaffe har forsvinne. 

På et senere tidspunkt skal jeg gå inn på antioksidanter, hva dette er og hvorfor dette er så viktig for kroppen vår. 


//Bettine//

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar